20160824

Studietips: Nu i början


Nu när alla skolorna har kommit ingång tänkte jag dela med mig lite av mina studietips, ett klassiskt ämne och kollar man på Youtube så hittar man mängder. Men som sagt dessa är mina tips jag har tagit med mig under mina studier.

Ta till dig kritiken. När du har lämnat in ditt paper eller uppsats och får tillbaka resultatet läs då igenom kommentarerna du fått noga. Finns det återkommande saker? Då är det kanske något du ska tänka vidare på. Genom att faktisk läsa och ta till dig kritiken kan du bättre ditt akademiska skrivande. Dina lärare ger dig inte kritik för att vara elak, utan för att du ska kunna bli det bästa du kan.

Be någon läsa igenom det du skriver. Man blir ordblind, meningar byggs på konstiga sätt och helt plötsligt är det ingen som fattar var du menar. Hitta någon du litar på som kan läsa igenom dina arbeten och ge dig feedback. Kan vara en kursare eller någon annan. Själv lät jag min mamma läsa allt, då kunde hon hjälpa mig att se min egen blindhet.

Planera planera planera. Låter tråkigt, men det hjälper. Speciellt om man pluggar på distans. Jag har själv varit campus baserad student när jag läste till förskollärare, men även pluggat diverse saker på distans. Genom att skriva upp alla viktiga datum i en kalender med månads översikt blev det lätt att se vad som behövdes göras. Gör man som jag gjorde, jobbade heltid och pluggade deltid är det extra viktigt att planera upp studierna så att man även för ledig tid, eller helt enkelt inte tar för mycket ledig tid.

Hitta det sättet du lär dig bäst. Jag tror att många nya studenter ser en bild framför sig där de sitter på ett bibliotek, i tystanden med en hög böcker och läser massor. En bild som inte är helt fel, men som inte passar alla. Själv tycker jag om att skriva mina uppsatser i huvudet medans jag städar eller går en långpromenad. Själva skrivandet sker framför TV:n. Så hitta ditt sätt att få studie ro och det är det bara du som kan.
 
En sak fick jag dock höra första dagen på Högskolan Kristianstad, det var den underbara Pastor Arne som sa: Kom ihåg det finns omtentor, men det finns inga omfester. Det är något jag har tagit med mig. En omtenta är inte roligt, men ibland kan en fest eller något annat med goa vänner få gå före studierna. Annars orkar man inte med det när det blir som tyngst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar