20160829

Tips till Förskollärarstudenter


Hej alla ni där ute. Idag tänkte jag vända mig lite speciellt till er som läser till förskollärare, genom att ge er lite tips på saker att köpa in under studietiden och saker att utmana sig i.

Det första ni behöver ta med er är att investera i bra kläder, dyrt ja, men bra kläder håller länge. När du är ute på din första VFU kommer din handledare inte bry sig om att du står och fryser när det är minus grader och snö. En lista på saker som är bra att skaffa under sin studie tid och som du även kommer att behöva efter examen.

Regnkläder, går att köpa billiga men min erfarenhet säger att de ofta inte kan hålla regnet ute. Du kommer då bli blöt och sur. Kosta på dig ett bra regnställ direkt och följ tvättråden, så håller det tills du nöter upp det.

Gummistövlar, precis som regnkläder är det ett måste i förskolan. Här har vi alla olika smak. Själv köpte jag min första termin (VT10) ett par svarta från Canada Snow som jag fortfarande använder.

Vinterstövlar/skor, frysa om fötterna är det värsta som finns. Bra vinter skor som även håller fukt ute är väl investerade pengar. Även här har jag ett har Canada Snow i skinn som är inköpte till HT10, de värmer mig fortfrande.

Vinterkläder, ni ser temat. Varma jackor och termobyxor för iskalla dagar ute med en massa lek.

När du väl är ute min din VFU så är mitt tips att samla på dig så mycket material du kan. Kopiera upp och skriv ner. Jag hade en pärm där jag samlade allt. Idag har den pärmen räddat mig många gånger. Varför uppfinna hjulet på nytt? En annan sak är att se till att du får vara med i planeringen av utvecklingssamtal och föräldrar möten. För en dag ska du själv sitta och göra det, då är all erfarenhet du fått guld värd.
Läs någon extra kurs om du orkar, för att få upp din lön och bli den som förskolechefen vill anställa skadar det inte att ha läst lite mer i något ämne, exempel barnlitteratur, ledarskap eller något annat man kan lämpa i arbetet. Du får mer kunskap i något du är intresserad av och för att vara ärlig det ser bra ut på CV:t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar